Jihlavská Ultima Crew představuje projekt Syntax

Kraj Vysočina leží na pomezí Čech a Moravy, za Rakouska-Uherska byl údajně poblíž vrchu Melechov nedaleko Havlíčkova Brodu vyznačen symbolický střed Evropy. Jak to ale v tomto regionu vypadá se středem dnb culture? Na jeden z nich nepochybně aspiruje Jihlava coby základna Ultima Crew.

Ultima Crew se prezentuje jako multižánrové uskupení, jenž má na kontě úctyhodné množství parties. Tvoří etablovanou promotérskou značku, která přináší do klubových vod jména lokálního i evropského formátu. Jak crew vzniklo, čím je specifické a co můžeme čekat v rámci jeho největší letošní party Syntax?

Nejen o tom jsme mluvili s jedním z jeho nejaktivnějších členů, kterým je Libor Škrhák.

Libore, co je to Ultima Crew? Fungujete už řadu let…

Ultima Crew je seskupení djs, promotérů a lidí, kteří se zajímají o klubovou elektronickou muziku. Letos jsme oslavili 7 let na scéně. Crew dali do pohybu kolegové Jakub s Honzou. Neznám detaily, v té době jsem v ní ještě nepůsobil, ale vím, že kluci společně založili Ultima klub v Třešti, pak se přesunuli do Jihlavy. Na tu dobu rád vzpomínám, pořádal jsem tam svou první akci, tehdy ale ještě ne pod hlavičkou Ultima Crew. Klub skončil a Jakub začal rozvíjet Ultimu už pouze jako crew. Ta byla zpočátku o stylech techno, house, o rovných beatech. Asi před 5 roky jsem se připojil já. Od začátku, kdy jsem se dostal k elektronické hudbě, mě zaujal drum and bass, v té době to byl víc underground. Mé sympatie si získal i tím, jak jsem objevoval uvědomění, názory, priority a otevřenost lidí právě z undergroundové scény, což bylo prostě úplně jinde, než u zbytku společnosti. Asi je to českou knedlíkovskou náturou, odsoudit každého, kdo je v něčem jiný, netradiční…

Hrát jsem začal na střední škole, před 13 lety jsem si koupil první gramofony Technics, které fungují dodnes. Trénoval jsem doma, kupoval vinyly, když byla možnost, hrál jsem na menších akcích, narozeninách. Všechno se rozjelo v době, kdy jsem poznal dje Karikaze z jihlavského sound systému URA. Kary, to byl pro mě v té době „pan dj“. Předal mi spoustu zkušeností a samotné základy djingu. Stal jsem se členem soundu a 6 let jsem v něm působil. Tam vzniknul můj techničtější přístup k akcím, nejen zájem o samotné hraní, ale i jejich organizace. Hraní mě v té době bavilo, a protože se URA zaměřovala na tekno a hardcore, bylo jasné, že dnb v nejlepších časech večera nezazní. Rozhodl jsem se proto odejít, začít tvořit něco vlastního a zapojil jsem se právě do Ultima Crew.

Máš za sebou kus cesty. Jak vypadá Ultima Crew dnes?

Aktivních členů bývalo více. Dnes se na práci podílejí tři promotéři: Jakub pořádá techno, dnb organizuji já a není to dlouho, co se k nám přidal Martin, který se věnuje psytrance – v pátek slaví první rok jeho projekt Psyland, tak přeji hodně štěstí do budoucna. (smích) Když je potřeba, všichni si na akcích vzájemně pomáháme. Dalo by se říct, že ti hlavní, kteří se o běh crew starají, jsou Jakub, Hanka a já. Každý máme své oblasti, o ty se staráme a rozvíjíme je. Jakub má na starosti merchandise, e-shop a booking. Teď mu přibude Ultima Studio, které čeká na otevření, tam budou probíhat pravidelné streamy a nahrávání setů. Hanka řeší administrativu a umělce. Já tvořím grafiku, videa, starám se o techniku, její pronájem, řeším web a organizuji většinu dnb eventů. V poslední době zapojujeme do akcí umění a vymýšlíme vlastní stage design, realizujeme stavby dekorací a větších projektů. Baví mě něco vymýšlet a realizovat, získávat informace z různých oblastí, kombinovat je a poznatky aplikovat právě na stage design. Spoustu času věnuji detailům a hledání okolních, leckdy nepotřebných informací k danému problému. Možná je za tím má stálá snaha věcem porozumět a pochopit je. Začínám vnímat zájem zapojit se i ze strany mladší generace. V minulosti jsem mnohdy narazil na lidi, kteří se chtěli angažovat, ale svým přístupem a neochotou k osobnímu růstu a nechutí obětovat něco z volného času jejich působení nemělo budoucnost. S některými novými lidmi si dokážu představit hlubší spolupráci, a snažím se jim nechávat vlastní prostor, podpořit je.

Kolik mejdanů má Ultima Crew za sebou?

Spoustu. Vedu statistiky, takže to vím úplně přesně, byly jich stovky. Nevěnujeme se ale pouze našim akcím. Spolupracujeme s organizátory po celé České republice napříč všemi žánry. Zpočátku jsme dělali eventy s lokálními jmény, pak i s republikovými. Zvali jsme už i velké producenty, letos na Syntaxu to bude čtvrté nebo páté zahraniční jméno. Vždy se snažíme vymyslet unikátní název akce, někdy to jsou týdny spojování slov, prohledávání slovníku. Právě Syntax děláme jako naši největší dnb akci, koná se jednou ročně. Máme hodně mejdanů v okolních městech, putovních akcí a několik akcí, které jen suportujeme technikou či našimi djs. Snažíme se, aby žádná naše party nebyla stejná technikou ani konceptem. Na některých jsme pro každý díl stavěli nové a nové dekorace, abychom docílili právě oné unikátnosti. V takovém tempu a množství akcí se to ale nedá stíhat. Teď věnujeme čas dekoracím na zakázku, jejich stavbě a spolupráci na větších projektech. Za zmínku stojí design Underworld Stage na letních festivalech Let It Roll v loňském a letošním roce, nebo projekt Good Angel. Ten je hodně o undergroundu a sound systémech, cílem je posunout jej, otevřít a zpřístupnit širší veřejnosti. Vlastně jsme otevřeni všemu. Chci scénu podporovat komplexněji a zapojit více subžánrů. Nedávno jsme zveřejnili novou sérii akcí pod názvem Liquidz Noize, což budou parties zaměřené jen na intelligent, liquid a deep dnb. Zatím nevíme, kam přesně ji směřovat, ale pokud uvidíme zájem publika, zabookujeme i známější jména, třeba Hybrid Minds. Liquid ale musíme neurofunkovou Vysočinu nejprve naučit poslouchat. (smích)

Klobouk dolů, máte toho na svědomí opravdu hodně. Čím bude letošní vydání Syntaxu, kromě bohatého lineupu, zajímavé?

Prvotní důvod, proč jsem se vrhl do většího event projektu, spočíval v  omezeních, kterými kluby obecně disponují. V klubech se prostě nedá neustále vymýšlet něco nového. Důvodem bylo i to, že se podílíme na větších projektech všude jinde, jen ne v našem domovském městě. Možná jde i o neustálé překonávání sebe sama. (smích) Celý Syntax je odrazem našich dosavadních zkušeností – stage design, dekorace, programování, světelná show, laser show, video a další složky jsou z větší části vymyšlené námi. Z tohoto pohledu to může vypadat jako „testovací event“ a ono to tak vlastně je, taková akce nás vždy posune o kus dál. Spoustu času a nervů nám zabere právě příprava, vymyšlení konceptu, realizace a snaha o odlišnost.

Dá se tedy říct, že Syntax je kompletně autorský projekt. Je to tak?

Ano. Navíc Diod, v němž se bude párty odehrávat, je unikátní prostor. Všude po stropech jsou trussové konstrukce pro zavěšení světel, světelná show se tam dá udělat přímo nad crowdem. Z tohoto pohledu lepšího prostoru na Vysočině není. Z počátku jsem měl vymyšlený jiný koncept. Možná znáte projekt TwoHornsUnited Creations: modelují a vyrábí kostýmy pro filmový průmysl, reklamu a umělce. Chtěl jsem, aby letošní Syntax přinesl něco úplně nového a vryl se lidem do paměti, aby to celé byla jedna velká originální show. Všechny warmupy a hlavní akci by provázela postava inspirována určitým motivem. Nastudoval jsem, jak by se to dalo vyrobit, naprojektoval kostým, jednotlivé díly připravil do výroby. Času a zkušeností bylo ale málo a projekt zůstal ve fázi rozpracovanosti. Rozhodně ho chci časem dotáhnout do konce! Třeba se někdo inspiruje nápadem a realizuje něco takového na své akci. (smích)

Skvělé. Budou dvě stage?

Budou. Jedna bude hlavní, tam bude veškerá show, druhá stage bude barová. Je škoda, že není prostor udělat ji větší. Ještě přemýšlím, co unikátního udělat, jak prostor co nejlépe využít, jestli připravit videomapping, vyrobit dekorace, nebo ho jen zajímavě nasvítit. Nápadů je hodně, mám ale v hlavě dlouho jednu myšlenku, a to realizaci laserové sítě nad lidmi. Techniku a zrcadla máme, ovšem stavba a příprava jsou velmi časově náročné. Každopádně druhá stage bude takovej chill, kterej pojede současně v době, kdy bude probíhat hlavní produkce. Ta až na mainstage skončí, lidé se přesunou právě do barové části, zvuk se zesílí a party pojede dál. Podle toho bude také rozložená selekce djs – v době, kdy bude hrát neuro na mainstage, na druhé barové uslyšíte deep a liquid. Až skončí hlavní stage, přejde se zvolna na druhé zase do neura. Mejdan se tak v jeho duchu ponese od začátku až do konce.

Kromě dvojic Far Horizon, Mustaffa & Sheriff nebo Pixieho jsi pozval i Krowaka. Bude hrát jump up set?

Bude! Jednou jsem svítil v Hradci Králové v Denoche Music Hall, kde měl zavírací set. Jeho selekce měla příběh a já jeho set opravdu užil. Takže se už teď těším, co přiveze do Jihlavy. Dále chci zdůraznit, že na Syntaxu vystoupí v Jihlavě vůbec poprvé projekt Billy Headz. Jde o spolupráci naší Hanky aka dj Lintu s nejznámějším lokálním mc Afarastafou, který dělá hlavně reggae a hiphop. V České republice už společně objeli několik akcí a tentokrát se poprvé představí doma.

Proč jsi pozval jako headlinera právě Neonlight?

Mám od něj spousty vinylů, dodnes mě baví jejich produkce. Projekt na mě působí čistým a osobitým dojmem. Zpočátku jsem vybíral z více jmen, ale Neonlight mě jednoznačně přesvědčil svým stylem hraní. Ve videích z akcí, kde duo vystupovalo, je vidět práce s publikem, promyšlený hype a show. Myslím, že je to správná volba.

Kdo už v minulosti na Syntaxu vystoupil?

Loni to byl Pythius, měli jsme třeba Forbidden Society, na Face of Drums to byl MC Mota, který zahrál s Twisted:Minds, pak třeba B-Complex nebo Trilo.

Jaká je v Jihlavě a v okolí dnb fanbase?

Vezmu to z pohledu celé Vysočiny. Ta je rozdělená na více měst. Je tady Telč, což je asi druhé nebo třetí největší město. Nejvíc fanoušků je právě tam, pak v Třebíči, v Jihlavě a okolí. Je tu ještě Humpolec, kde akce nově pořádá pardubické Drum City. Přijde mi ale, že ten je obklopený spíše fanoušky sound systémů, sídlí v něm totiž hned tři. (smích)

Jste otevření novým djs?

Ano, rádi dáme šanci komukoli neznámému. Můj osobní postoj je takový, že nemám problém na akci nováčka pozvat, zpromovat ho, naučit ho něco nového. Očekávám pak ale trochu zpětné vazby. Poslední dobou se mi stává, že pozvu mladého dje a první věc, která ho zajímá je, kolik dostane peněz, druhá pak kde má flašku. Projedu jeho profil a zjistím, že event ani jednou nenasdílel a vlastně pro něj vůbec nic neudělal. Tohle mě dokáže vždycky zklamat, nebo i naštvat. Přál bych každému, aby si zkusil nějakou party zorganizovat a dostat na ni lidi. Co to stojí práce – spousty djs by pak získaly pokornější přístup.

To úplně chápu, je to dřina. Kdo je Libor Škrhák jako dj Li-Bass? Co Tě nejvíc baví?

Tím, že jsem od začátku akce pořádal, hraní pro mě nikdy nebylo na prvním místě. Zakládal jsem si na tom, že je důležitější akci udělat, než na ni zahrát, než mít nejlepší set. Nicméně dlouho dobu jsem jel neurofunk, byla to zpravidla selekce top 100. (smích) Promotérství mi bralo hodně času na úkor djingu. Poslední dobou mi hraní ubývá, je to tím, že nechci dělat takové množství parties, bývalo jich totiž třeba sto ročně, nepředstavitelný mazec. (smích) Když už hraju, víc si vybírám, snažím se hledat něco jiného než jenom to, co je zrovna top. Brouzdám i do selekce liquidů a deepu a sety o ně obohacuju. Přijde mi docela blbý zaměřit se jen na jednu stranu.

Je důležité lidem hudbu ukazovat.

Někteří zarytí mladí mě odsoudí za to, že jim pustím třeba tři, čtyři tracky liquidu při konci akce. Několikrát se mi stalo, že jsem měl na své jméno i hejty. Takže v tomto případě je to spíš výchovné, ukázat lidem, že existuje i něco jiného.

Skvělý přístup. Co Ti teď hraje ve sluchátkách?

Teď zrovna set od S4P live s mc Trchi, který na Syntaxu zandá s Myslo Crue. Poslední dobou jsem hodně poslouchal Modest Intentions, velmi se mi zalíbily jejich tracky, mají melodickou produkci. Z deepu mě zaujaly třeba nové věci od Kyrist. Nebo jsem si vzpomněl na starý projekt Future Prophecies a zrovna jsem našel jejich remix pecky Dreadlock od dua Drumsound & Bassline Smith. Hledám i starší producenty, kteří třeba už nic nevydávají. Milým překvapením je pak právě to, když najdeš remix na starší věc, na zapomenutou kultovku! V selekci hudby jsem se docela otevřel a začínám vnímat třeba i jump up, který se mi dřív vůbec nelíbil.

Libore, velké díky za rozhovor a těšíme se do Jihlavy!

Největší podzimní dnb mejdan v kraji proběhne v pátek 16. listopadu 2018 v jihlavském centru DIOD. Kromě jedinečného prostoru a unikátního stage design vás čeká mimořádně našlapaný lineup: vedle předáka německého neurofunku Neonlighta vystoupí český veterán Pixie, stoupající hvězdy Mustaffa & Sheriff, duo Far Horizon nebo moravská stáj Myslo Crue. Ještě nemáte datum zapsáno v diáři?

Event zde.

Luke B.

Foto © Bushman Media