Level Up aneb zjisti svůj rank na drum & bassové scéně

Drum & bass je krásná hudba, kterou všichni milujeme. Každý z nás s ní ale přišel do kontaktu v jiném období a také máme rozličné preference. Chceš vědět, kam se v žebříčků dnb headz řadíš? Čti dál!

Disclaimer: Tento článek obsahuje sprostá slova, proto by ho neměl nikdo číst!

Předně je potřeba si vyjasnit některé pojmy. Tak tedy, tento rank systém se týká primárně posluchačů, ale vejde se do něj i spousta DJs a promotérů, koneckonců i oni klacky v kýblu poslouchat chtě nechtě musí, ačkoliv jejich motivace může být trošku odlišná, ale o tom zase jindy. Jste připraveni? Tak pojďme na to.

 

Rank: DnB Noob

Tato skupina posluchačů se vyznačuje tím, že k drum & bassu přičichla poměrně nedávno. Většinou se jedná o mladé chlapce a dívky, kteří buď slyšeli v rádiu aktuální singl Sigmy (v dřívějších dobách tuto vstupní bránu představovali také například DJ Fresh či Pendulum), nebo díky kámošům zabloudili do lokálního klubu, kde atmosféru vyplňují výpary z ganjy a taneční drogy se rozdávají na vstupu jako pozornost podniku…ne, dělám si prdel, tohle je rok 2017 a v klubech se nesmí už ani kouřit. Zpět k tématu – tato nadějná mladá krev se po první zkušenosti sdružuje ve facebookových skupinách jako Spojuje NÁS DNB či Neurofunk Drum & Bass Family. Proč? Zaprvé se chtějí ukázat, protože jim ještě nikdo nestačil říct, že poslouchat drum & bass už dávno není cool a underground (fňuk). Zadruhé tak získávají snadný přístup k další hudbě, kterou jsou líní hledat na Youtubech, Soundcloudech či Spotify. Prostě na zeď napíšou: „zdravim všechny dnblázny, poraďte mi někdo ňákej supr dramík, svůj už mám oposlouchanej“, a zbytek dne pak tráví proklikáváním odkazů, které mu tam ostatní buď z nadšení či soucitu nasypou.

Výhody: mladická nadšenost, otevřenost nové hudbě, nelámete si hlavy se škatulkami
Nevýhody: většina vyšších šarží vámi nováčky skrytě či otevřeně pohrdá, případně vás ignorují

 

Rank: Disco Boy / Girl

Tato skupina rok od roku co do počtu členů slábne, protože diskotékový drum & bass už u nás víceméně nikdo nehraje, tím pádem ani posluchače neoslovuje. Pár jedinců snažících se o osvětu či rovnou o obrození tohoto subžánru bojuje s větrnými mlýny i faktem, že diskotékový drum & bass se dnes dělá pro rádia (a tím pádem masy), ne pro posluchače žánru. DJs byli nuceni sklouznout k subžánrům jako jump-up či neurofunk, aby zůstali relevantní, posluchači žehrají nad nedostatkem kulturního vyžití, oblékají se do bílých overalů a navštěvují radši než klubové dramíky halovky typu Transmission či Sensation, případně přechází na Hardstyle a každoročně zajdou na Imaginationu zamáčknout nostalgickou slzu na vystoupení např. Delta Heavy či Pendulum DJ set.

Výhody: všichni jsme na tom začínali
Nevýhody: jste vymírající druh, musíte snášet posměšky ostatních ranků

 

Rank: Neuro Thug / Hoe

Tato skupina posluchačů se ihned po iniciaci rozhodla, že se chytnou toho u nás dlouhodobě nejpopulárnějšího a také nejuřvanějšího zvuku, protože všechno ostatní je „moc měkký“, „málo to dává“ a je to „nuda“ či „hudba pro teplouše“, což nezapomínají čas od času zmínit online a baví se pohoršenými reakcemi těch „teploušů“. Jejich šatník je složen z výhradně černých triček labelů jako Blackout či Eatbrain, nesmí chybět ani další merchandise těchto labelů, jako například čepice či vlajky, do kterých se balí na přeplněných akcích, když první DJ na line-upu daného dne/večera dropuje jako druhý track v setu Dead Limit. Nechybí ani tetování log oblíbených labelů a DJs po celém těle. Návštěvě akce neřeknou jinak než „jít si zadupat“ a jako první komunitě na světě se jim podařilo smazat rozdíly mezi pohlavími, protože na řetězu jsou v první řadě ve výše zmíněných uniformách navěšeni jak kluci, tak holky. Z akce odchází až při zavíračce klubu zničení a propocení, aby se do něj během několika hodin vrátili a dali si „do druhý nohy“. Nezřídka absolvují minimálně dva mejdany týdně, což ale vzhledem k tomu, že se jedná o studenty či nezaměstnané vůbec ničemu nevadí. Teda kromě jejich zdravotního stavu, protože se u nich z trvalého spánkového deficitu a pravidelného přecházení nemocí (jen aby neprošvihli další mejdan – to přehulíme, žejo) časem vyvinou chronické obtíže. Ale co, žijeme len raz.

Výhody: jste naprosto oddaní oblíbené hudbě, finančně podporujete labely víc než ostatní
Nevýhody: jste subžánroví fašisti, rádi konzumujete nadměrné množství návykových látek

 

Rank: Jump-up Duck

Tato skupina posluchačů se zhlédla v líbivých tónech žabího kvákání pozdě z jara u rybníka. Libozvučná směsice 3 základních tónů, opakujících se 4 minuty v kuse je podle nich vrcholnou kreací a potvrzením Darwinovy evoluční teorie. Jump-up se navíc jako subžánr pravidelně na vrcholu popularity střídá s neurofunkem, patřit do této skupiny může tudíž být občas i cool. To si bohužel nemyslí nikdo z těch, kteří holdují jiným stylům – tito posluchači považují jump-up za nejhorší možnou podobu drum & bassu a neustále to dávají najevo, ať už kradenými memečky či sdílením live setů SaSaSaS, které dávají za příklad totálního úpadku žánru a doprovázejí je v komentářích hovínkovými emotikony. Posluchači jump-upu jsou pak paradoxně nejmírumilovnějšími v rámci facebookových debat a sami ostatní subžánry (ani jejich posluchače) neuráží, dokonce se nestydí čas od času přiznat, že se jim líbí deep, neuro či dokonce liquid. Ani to jim v očích ostatních nijak nepomáhá, jakmile jim totiž před nimi uklouzne nevinné slovíčko „Levela“, okamžitě schytají spršku svěcené vody přímo do obličeje, pokud si dovolí říct „Guv“, mění se to v dřevěný kůl přímo do srdce.

Výhody: vaše komunita je nekonfliktní, na akcích tvoříte výbornou atmosféru
Nevýhody: všichni ostatní vás a vaši hudbu nenávidí

 

Rank: Liquid Hippie

Tato skupina posluchačů nejradši svým ušním bubínkům dopřává klidný i euforický melodický drum & bass. Opět se jedná o mírumilovné posluchače i návštěvníky akcí, kteří ale můžou být po letech posměšků a neustálého označování za „teplouše“ lehce frustrovaní v internetových debatách s posluchači ostatních subžánrů. Mívají dost často nejširší přehled o drum & bassu v celé jeho šíři, až na výjimky se však svými občasnými výlety do světa neurofunku nechlubí. Když jim to náhodou uteče, dělají si z nich jejich liquidoví kámoši srandu až do smrti, protože na „kauzu“ Eatbrain se prostě nezapomíná. Pokud si náhodou stoupnou za mix, bývají i nejzdatnějšími DJi, protože umně do sebe míchat melodie a vokály není nic jednoduchého. Nikdo to však o nich neví, protože nikoho nezajímají. Po neúspěšných pokusech vysvětlit ostatním, že Netsky už dávno liquid neprodukuje, rezignovali a spokojí se s jednoduchou definicí „má to vokál, takže je to liquid“, díky čemuž si je ostatní většinou ze živých setkání pamatují jako „v pohodě týpky, se kterýma dali brko“. Na akcích zpravidla postávají v zadních řadách a podupávají si s úsměvem do rytmu, ale nebojí se čas od času dát vzpomenout svým začátkům a na pořádný deep či techstep zabrat pro sebe místo v první řadě. Ostatní pak při pohledu na jejich taneční kreace nechápou, proč je tahle „nuda“ tak rozparádila, a po pár minutách pro jistotu polykají další koláč s obavou, že z nich ten první vyprchal moc rychle.

Výhody: vždy máte dobrou náladu, jste schopni vyprávět o výkonech DJs a reportovat průběh mejdanů, protože si na rozdíl od ostatních pamatujete celý večer
Nevýhody: nikdy nebudete cool

 

Rank: Deep Architect

Tato skupina posluchačů propadla basám, které rezonují celými kluby i konstrukcemi. I oni mívají rozsáhlý přehled o tom, co se v drum & bassu dělo a děje. Jsou o něco méně tolerantní k neurofunku či líbivým melodiím, kategoricky pak nesnáší diskotékový drum & bass a jump-up. V jejich ideálním světě chodí lidé na akce hned od začátku a hlavně bez masek. Kdokoliv, koho v klubu či na festivalu potkají je s nimi schopen (i ochoten) rozebírat genialitu basové linky v posledním tracku od Alixe Pereze či aktuální vývoj na Exitu, případně si rádi unisono zanadávají na RAM Records a na to, jak zkurvili Bad Company (ještěže se na ně dBridge vysral, za všechno může zaprodanec Fresh, apod.). Po prvotních pochybnostech jsou už také povětšinou ochotni akceptovat 20/20 halfstep, ale Critical ještě zpět na milost nevzali, hlavně proto, že je tam pořád Mefjus s Emperorem. V Praze chodí na akce zásadně do Crossu, případně do Nony, protože Storm je podle nich díra s programem pro náctileté a Roxy dávno za zenitem. I oni tráví většinu času na mejdanech v zadních řadách, kde v průběhu večera usrkávají dvě piva a obvykle odcházejí zklamaní, protože DJs nehráli podle jejich představ, bylo to moc nahlas nebo do nich někdo omylem cestou na bar strčil. Vrcholem jejich prožitku je pak bassface ve chvíli, kdy headliner večera teasuje True Romance.

Výhody: nikdo si vás nevšímá, nikomu nevadíte
Nevýhody: nikdo si vás nevšímá, nikomu nevadíte

 

Rank: Bandwagon Jumper

Tato skupina posluchačů se vyznačuje tím správným tahem na branku. Prostě mají čuch na to, co zrovna frčí (nebo spíš pofrčí) a tak vás občas překvapí, že váš kámoš, co ještě včera na profilu sdílel pecky od Audia a Black Sun Empire rozdává líbíčka, tu Hedexovi, tam Skepticalovi. Jejich štěstím je, že lidí je na sociálních sítích hodně a offline už dnes nikdo nikoho vlastně nezná, takže se s klidem zařadí mezi deepaře, aby za rok navlíkli masku a naběhli k řetězu. Co se týče DJs v tomto ranku, vyznačují se schopností plynule kombinovat více žánrů a dle potřeby a chuti mezi nimi i přecházet. Občas je tento přechod doprovázen změnou přezdívky, především v případě, že na svůj původní repertoár z libovolných důvodů zanevřou a nechtějí s daným subžánrem být nadále spojovaní. Podmínkou k této vypočítavosti je nezanedbatelný intelekt, díky čemuž jsou nositelé tohoto ranku schopni bez mrknutí oka logicky vysvětlit, co přesně je ke změně preferencí vedlo, a spoléhají na to, že většina jejich kamarádů a fans není natolik bystrá, aby jejich fabulaci prohlédla. Ve skutečnosti trpí nedostatkem integrity a jdou vždy za tím, co jim aktuálně přinese zvýšení street creditu mezi ostatními.

Výhody: jste přizpůsobiví a tolerantní (nic jiného vám ani nezbývá)
Nevýhody: když vás někdo prohlédne, už nikdy vás nebude brát vážně

 

Rank: Nyx Elite

Tato skupina posluchačů měla ve zvyku debatovat o své oblíbené hudbě na české sociální síti NYX. Dnes ji spíš než diskuze o hudbě samotné baví řešit bizarní jevy na scéně, do které již nadále aktivně v podstatě nepatří, protože se z ní sami diskvalifikovali. Umně tuto skutečnost maskují za prohlášení, že už jim novodobý drum & bass nic neříká a že se stejně nechtějí podílet na fungování něčeho, co v sobě obsahuje moderní neduhy tržní ekonomiky. Rádi si společně zanadávají na rozličné věci, od bookingů za kachní stehno až po dementní dramaturgii letních festivalů, případně rádi ostatním připomenou, proč je vinyl lepší než digital a Cross lepší než Storm. Stejně jako veganů se ani jich nemusíte na nic ptát, sami vám rádi svůj názor na danou problematiku řeknou. A zopakují (ne jednou). Veškerá drum & bassová problematika má pro ně jasné, černobílé rozdělení, a pokud nedej bože stojíte na špatné straně barikády, ve vlastním zájmu se s nimi radši do debaty nepouštějte. Sdílejí určité společné znaky s rankem Deep Architect, na rozdíl od nich ale vědí, že to nejlepší již v drum & bassu dávno vyšlo a nejlepší Perez je 1984 a starší. Občas se sice rozcházejí v názoru na určitá jména, vše si ale vždy rychle vynahradí, jakmile se téma hovoru stočí k Moving Shadow či k pomluvám DJs, kteří hrají 60 tracků v hodinovém setu. Nikomu ze zásady nepřejí úspěch, protože se ho sami nedočkali.

Výhody: máte encyklopedické znalosti, jste chodící necenzurovaná kronika drum & bassu v ČR
Nevýhody: nikdo se s vámi nechce bavit, jste vnitřně nešťastní

 

Rank: Bright Young Things

Nenechte se zmást názvem, tato skupina posluchačů (a DJs) nemá s londýnskou aristokracií nic moc společného. Spojuje je především fakt, že v určité době ztratili zalíbení v drum & bassu a posunuli se k (jejich vlastními slovy) „dospělejším hudebním žánrům“. V praxi to znamená, že jejich tužby po realizaci v rámci drum & bassu z rozličných důvodů zůstaly nenaplněny a holdují tak radši žánrům jako techno či house (pokud možno deep či tech). Čas od času nezapomenou zmínit, že drum & bass je dávno za zenitem a pohrdají všemi, kteří si to nemyslí. DJs z tohoto ranku si často po změně repertoáru mění jméno, pod kterým vystupují, buď úplně, nebo alespoň zkrátí to původní, aby bylo jasné, že s tempem 170 BPM už nechtějí mít vůbec nic společného. A taky proto, že kratší přezdívky jsou cool. Pokud zůstali u pořádání vlastních akcí, děje se tak jen párkrát do roka, intervaly mezi nimi vyplňují hraním v menších pražských barech, kde vás vstup a jeden drink vyjdou na tolik, kolik běžně utratíte za celý víkend, případně supportují non-dnb akce v Roxy a pravidelně jezdí do Berlína objevovat to, co zrovna ve světě rovin frčí. Pracují na plný úvazek, i v jiných ohledech pak žijí tradiční dospělý život, na druhou stranu si nezapomínají při vhodných příležitostech s posměchem ukázat na ty, kteří se provozováním multižánrových klubů či pořádáním multižánrových akcí živí.

Výhody: žádné nejsou
Nevýhody: všechno ostatní

 

Pokud jste se ve zmíněných rancích nenašli, nezoufejte, pravděpodobně žijete a jste normální. Pokud máte nášivek na uniformě několik, gratulujeme a posíláme klíčenky.


Za úvodní fotografii děkujeme Crash’s Place a Drumbassterds.

Drum & bassový nadšenec a DJ, který ani po letech neztratil chuť tu a tam napsat pár řádků o hudbě, která mu změnila život :)