Shogun Soul Comeback

Zhruba tak by se dal shrnout letošní vývoj situace na jednom z největších a nejznámějších drum & bassových vydavatelství, Shogun Audio.

Liquid(funk)ový subžánr v posledních několika letech zažívá obrození v obecné rovině, kdy se „na scéně“ objevují stále nová a nová jména, která po malých krůčcích stoupají vzhůru nejen v rámci vlastní tvorby, ale také v rámci povědomí průměrného posluchače žánru. A u Shogun Audio si kluci v kanclu nejspíš řekli, že nechtějí zůstat pozadu. Jak jinak si vysvětlit rozšíření řad reprezentantů liquidu exkluzivně upsaných právě tomuto vydavatelství v roce 2017?

Ale pojďme se na to podívat pěkně popořadě. Ačkoliv byl repertoár hlavního labelu Shogun Audio historicky orientován spíš na klubový drum & bass (od deepu přes techstep a neurofunk až po čistě taneční záležitosti), liquid(funk) není na Shogun Audio žádnou novinkou. Předně je potřeba si uvědomit, že sesterský label SGN:LTD v začátcích svého fungování přinášel dnes již klasiky žánru z dílny producentů jako Alix Perez, Icicle či SpectraSoul.

Právě tito zmiňovaní pak dokázali úspěšně pokračovat ve svých kariérách jako „výstavní kousky“ na hlavním labelu a dnes dva ze tří dokonce vlastní své úspěšně labely (1985 MusicAlix Perez / Ish Chat MusicSpectraSoul). Kromě Icicla také oni stále tu a tam nějaký ten soulful track do světa pustí. Label Shogun Audio však na této frontě v post-liquid éře jejich kariér popravdě trochu stagnoval a jejich do nedávna jediným (pravda, úspěšným) pokusem tento proud ve svém katalogu releasů a sestavě producentů obrodit bylo až upsání dua Technimatic v roce 2014 (přičemž do té doby měli chlapci ještě jako Technicolour & Komatic za sebou dva skvělé singly na SGN:LTD, po přejmenování přidali ještě jeden singl a jedno EP).

Pro pořádek se také sluší dodat, že na SGN:LTD se v průběhu let vystřídala i další jména, která nejsou na liquidovém poli žádnými ořezávátky – jmenovitě Sabre, Eveson, Lenzman, Liz-E, Dramatic, Amaning, Submorphics, Satl, Mitekiss, Macca & Loz Contreras či Koherent.

Až letošní rok však znamenal rozšíření řad projektů/producentů, zastupujících právě liquid, kteří se upsali hlavnímu labelu Shogun Audio. Prvním krokem bylo upsání producentského dua Pola & Bryson, kteří si loni vydali své debutové album This Time Last Year na vlastním labelu Soulvent Records (který se mimochodem vyplatí bedlivě sledovat, protože nabízí skutečný výkvět talentů). Album to bylo perfektní a kluky vystřelilo do hledáčku velkých drum & bassových vydavatelství, z nichž nepohotovější byl právě label Shogun Audio, který se k dnešnímu dni může pyšnit už dvěma povedenými EP (Find Your Way a Unsaid) a úctyhodným remixem klasiky Porcelain od Mobyho právě z dílny Poly a Brysona.

Druhý přišel na řadu britský producent Mitekiss, který se sice tvorbě hudby věnuje už roky, až nedávno si ho však začaly všímat větší labely, kterým učarovala lehkost a oduševnělost jeho produkce. Shogun si ho nejdřív ozkoušel v rámci Final Hours EP na SGN:LTD, aby mu na podzim dal prostor k debutovému EP na hlavním labelu, pojmenovaném po titulním tracku Some People. Za sebe musím říct, že právě tento track řadím k tomu nejpovedenějšímu, co letos na poli drum & bassu vyšlo.

K podtržení těchto kroků v říjnu vyšla na Shogun Audio kompilace s titulem Point Of Origin, Vol.2, na které hraje prim právě liquid (a deep) v podání jmen jako Paul T & Edward Oberon, Paul SG, Phaction či Flaco.

Minulý týden pak do již tak silné sestavy liquidových producentů upsaných labelu přibylo duo GLXY, kteří od svého debutu v roce 2015 pokračovali jen jedním směrem – strmě vzhůru. Ku příležitosti podepsání kontraktu pak vypustili velice povedený track Lucid a s největší pravděpodobností se blíží dokončení jejich debutového EP na Shogun Audio.

Na rovinu je potřeba si přiznat, že Shogun Audio v posledních letech mnozí původní fanoušci odepisovali a předpovídali labelu strmý pád do vod tuctového mainstreamu ve šlépějích Ram Records, Shogun Audio však dalo výše uvedenými kroky dost jasnou odpověď na to, kam hodlají v blízké budoucnosti směřovat, a konečně po všech nedávných odchodech „klenotů“ labelu přivedli do svých řad čerstvou krev, která v posledních dvou letech významně šlapala na paty matadorům žánru, z čehož by se dalo usuzovat, že pokud vytrvají (a s labelem tohoto kalibru za zády se dá usuzovat, že podmínky mají ideální), máme se v příštích letech od Shogun Audio (konečně) zase na co těšit.

Drum & bassový nadšenec a DJ, který ani po letech neztratil chuť tu a tam napsat pár řádků o hudbě, která mu změnila život :)