Camo & Krooked – Mosaik

Dlouhé 4 roky museli fanoušci producentského dua Camo & Krooked čekat na vydání nového alba. Toto čekání se však v pátek 23. června, kdy Mosaik přistál ve všech internetových obchodech, stalo minulostí a už po prvním poslechu mohu směle prohlásit, že jsme nečekali nadarmo! Co všechno se v útrobách Mosaik LP ukrývá, se dočtete uvnitř článku.

Než se dostaneme k hodnocení jednotlivých tracků, pojďme se nejprve podívat album jako celek. Na prvním místě bych chtěl vyzdvihnout tvůrčí kreativitu a zápal pro detail Reinharda „Camo“ Rietsche, který je v C&K dvojce zodpovědný za perkuse, které podkládají jednotlivé songy. V průběhu poslechu Mosaiku si čím dál tím více začnete uvědomovat variabilitu a nepředvídatelnost Reinhardovy práce, kdy se propojují elektronické kicky a snary se zvuky bongo bubnů, činelů, rolniček, tamburín a dalších hudebních nástrojů a samplů. Výsledná kombinace, která se s každou další smyčkou obměňuje a vytváří tak neustále něco nového, ve vás vytváří pocit očekávání, kdy netrpělivě vyhlížíte další variaci v perkusní části daného songu.

Bylo by však nespravedlivé se věnovat pouze jedné polovině C&K dua, proto se pojďme podívat i na práci Markuse „Krooked“ Wagnera, který má na starosti melodické party. Je až s podivem, jak neotřelé samply a melodie dokázal Krooked na Mosaiku zkomponovat. Fanoušci tradičního liquidu by mohli namítnout, že pro ně melodické party z C&K dílny zní až příliš synteticky a chybí jim tak kontakt se samply živých nástrojů, které se u nich objevují spíše sporadicky. Já si všam myslím, že právě tohle je jedním z výrazných prvků C&K tvorby, který z nich dělá vyjmečné producenty.

Tracky, které se na Mosaiku nacházejí, by se daly rozdělit do 3 hrubých kategorií. První kategorii by bylo možné označit jako „anti-drop“ tracky. A co se myslí slovem anti-drop? Tento termín jsem poprvé slyšel ve spojení s dnes již legendárním C&K trackem Turn-up the Music, který vyšel v roce 2010 na Hospital Records. Ten moment, kdy jsem si ho poprvé pustil, si pamatuji dodnes: skvělý build-up tvořený dokonalou melodií umocněnou nezaměnitelným vokálem Pata Fulgoniho, po kterém přišlo… nic?!?! Pouze nějaký divný minimal beat, který měl pramálo společného s tím, co jsem očekával! Zklamání to tehdy bylo velké, ale stačilo si ten track pustit vícekrát po sobě a s každým dalším přehráním jsem byl přesvědčenější o tom, že si tohle zamiluji. Netrvalo dlouho a ve schránce mi přistál vinyl, který jsem od té doby přehrál snad milionkrát (moji spolubydlící na ty časy mají „veselé vzpomínky“ – slovní spojení turn-up the music po dobu následujícího roku doslova nenáviděli :)).

A právě Turn-up the Music je zářným příkladem termínu anti-drop: tedy dropu, po kterém místo klasických DnB perkusí složených s řízného kicku a hutného snaru, přijde pouze minimalistický beat, který však neustále šlape v drum and bassovém BPMku, a právě Camo & Krooked byli průkopníky tohoto přístupu k hudební produkci, která je ve velké míře zastoupena i na Mosaiku. Jako příklad bych uvedl tracky If I Could (feat. Joe Killington), Good Times Bad TimesDissolve Me (feat. Klei), Like I Do (feat. James Hersey), Passion anebo Last of the Tribe.

Vybrat nejlepší song z právě zmíněných by byl velmi těžký úkol, protože právě anti-drop tracky pro mě reprezentují to, co mám na Camo & Krooked tak rád, tedy neskutečně inovativní přístup k produkci propojený se smyslem pro detail a doplněný úžasnými melodiemi, které se do vás zakousnou a už nepustí. Ze svaté čtveřice tohoto alba (If I Could , Good Times Bad TimesDissolve MeLike I Do) se opravdu špatně vybírá, proto vám je tu k poslechu raději nabízím všechny.

Do druhé kategorie bych hodně nahrubo shrnul všechny tracky, které jsou vyprodukovány mimo standardní drum and bassové BPM pohybující se okolo 87,5; respektive 175 BPM. Zařadil bych zde například track Slow Down (feat. ROBB), který má sice naprosto hrozivý start znějící jako titulní song k nějaké Bčkové soap opeře z 90. let, ale poté, co se rozjede, se z něj vyklube příjemně znějící track. Dále bych zde zmínil úvodní track celého alba Broken Pieces (feat. Nihils) – zajímavou zlámaninu s výborným vokálem. Vítězem této kategorie je však pro mě jednoznačně song s názvem Heat of the Moment, který asi nejlépe reprezentuje můj pohled na celé album, jenž jsem popsal v úvodu článku – kreativní perkuse se zápalem pro detail a neotřelé melodické samply. V současné chvíli bych se tento track nebál označit za #1 celého alba.

Poslední z kategorií bych nazval jako „klasické“ mainstream/liquid DnB songy. Slovo „klasické“ je zde však použito v uvozovkách, protože ačkoliv jsou tyhle tracky nejblíže k tomu, co by se na albu dalo nazvat drum and bassem, neustále to nese znatelný C&K touch, který z je výrazně odlišuje od ostatních DnB producentů. Do této kategorie bych zařadil tracky jako například Ember, Honesty, Mandala ft. Mefjus anebo Come Together. Z právě zmíněných mě pravděpodobně nejvíc dostal track Honesty, ve kterém se mi neskutečně líbí build-up songu spojený s úžasným vokálem, který se po dropu rozjede do našlápnutého beatu kombinovaného s chytlavou melodií, která se velmi podobá rané C&K produkci a navozuje tak při poslechu lehce nostalgický pocit.

Album představeno, superlativy vyplýtvány, zbývá mi ještě něco dodat? Asi už ne… 😀

RAMMLP30: Spotify / Beatport / Googgle Music / iTunesRAM

 

Fish se o DnB začal zajímat v průběhu roku 2009, kdy nelegálně stáhl svůj první program pro DJe nazvaný VirtualDJ a od té chvíle byl jeho osud zpečetěn. Krátce na to si pořídil serióznější techniku a začal vystupovat na prvních parties. V současné době působí v brněnské Liquidators crew, se kterou pořádá pravidelné akce s názvem Broken Orchestra, zaměřené na subžánr DnB nazvaný Liquid Funk. Také se stará o chod sociálních sítí své crew a středečních DnB parties v brněnském klubu Perpetuum.