Matys: Tohle EP bylo teprve rozehřívací kolo! (Exkluzivní Interview)

O Matysovi byla na blogu zmínka poměrně nedávno. Předmětem článku byl tehdy videoklip k jeho tracku Stillness z tehdy ještě chystaného EP Child Of Contempt. To před pár dny konečně oficiálně vyšlo a my vám nyní přinášíme exkluzivní rozhovor s jeho autorem.

Nejdřív ale pár slov na úvod o samotném EP. Child Of Contempt je Matysovým debutem, který vyšel 10. března na ION Recordings. Vešlo se na něj pět našlapaných, ne striktně drum and bassových tracků skvěle kombinujících moderní neurofunkový sound a zvuky elektrických kytar. A právě ty mu dodávají dost unikátní atmosféru, jež EP vyzdvihuje vysoko nad spoustu dnešní uniformní neurofunkové produkce bez šťávy a nápadu. Samotný Matys pak vypadá jako dost zajímavý chlapík, hurá tedy na rozhovor!

2Nine: Nazdar chlape, jsem rád, že s tebou můžu ztratit pár slov. Ale v první řadě – gratulace k novému EP! Jaké máš pocity pár dní po vydání?

Matys: Zdar! Díky, mám z toho super pocit. Na začátku jsem si říkal, jestli si ho vůbec pořádně někdo všimne, ale nakonec sklidilo daleko lepší odezvu, než bych kdy řekl. Den před premiérou jsem měl vyprodané skoro všechny CDčka! Jsem z toho fakt nadšený a zatraceně vděčný všem, kteří mě podpořili. Ten pocit, když jsem dostal do ruky svoje první vlastní cédéčko byl nepopsatelný.

2Nine: Musím říct, že to má fakt koule, ten zvuk elektrických kytar mě fakt dostává. K těm zuřivým basovým linkám to sedí opravdu výborně. Sám se celkem divím, že s kytarami zas tak moc producentů neexperimentuje. Nahrával jsi to sám?

Matys: Díky, jsem rád, že se ti to líbí. Odpověď je bohužel “ne”, přál bych si umět hrát na kytaru, ale zatím to neumím. Všechny ty kytarové riffy jsem poskládal v Kontaktu a když jsem měl tracky skoro hotové, rozhodl jsem se je nahrát naživo. Tak jsem pak poprosil svého kamaráda kytaristu a vysvětlil mu, jak by to mělo znít. Vše jsme nahráli přímo do počítače a já si s tím pak ještě pohrál v Guitar Rigu.

2Nine: Haha, to jsem mohl tušit – Guitar Rig je super věc (z vlastních zkušeností). Nicméně, odbočme na chvíli od hudby, vlítli jsme do toho tak rychle, že nebyl ještě čas na nějaké představení. Sám musím říct, že jsem o tobě před vydáním tvého EP nikdy neslyšel. Takže… Kdo jsi? Odkud k nám přicházíš?

Matys: Jmenuji se Mateusz Zontek a žiju v Zabrzegu, malé vesničce 50 kilometrů od polských Katowic. Pod jménem Matys jsem začal produkovat v lednu 2016.

2Nine:  To mě přivádí k tradiční otázce – jaká je tam u vás drum and bassová scéna? Žije to v Polsku, nebo spíš moc ne? (Případně máš ji možnost srovnat s tou českou?)

Matys: Okolo mého bydliště se toho děje docela dost, obvzlášť v Katowicích. Je tam hodně klubů zaměřených na elektronickou muziku a také několik zajímavých projektů, jako například producentská škola pro začátečníky, kterou organizuje Scream Music. Ale zpátky k otázce: Je těžké srovnat polskou scénu s tou českou. Co mě na té naší těší je její citelný vývoj. Máme čím dál tím víc mladých producentů, odehrává se tu čím dál tím víc eventů atd. A pak je tu Łódź, ležící v samotném středu Polska, která je v podstatě naším hlavním městem drum and bassu.

Musím ale uznat, že když jsem byl v Česku poprvé, nemohl jsem uvěřit svým očím. Česká Republika je pro drum and bassovou komunitu něco jako nebe, fakt to na mě udělalo dojem. V Česku jsem byl jinak už hodněkrát a dokonce i můj otec s Čechy obchoduje, oba jsme velcí fandové vaší kultury, smýšlení a způsobu života.

2Nine: Och, i ty lichotníku 🙂 Vraťme se nyní ale zpět k tvému EPčku. Na týpka, který se jen tak zčistajasna vynořil jako pára nad hrncem je fakt překvapivě dobré. Jak dlouho jsi se schovával ve studiu, než to vyšlo?

Matys: Mooooc dlouho, začal jsem na tom dělat loni v lednu. Na začátku mi dost chyběly technické znalosti a měl jsem fakt problém něco dokončit. Při skládání Child Of Contempt EP jsem hodně experimentoval a učil se tajemstvím sound designu a mixdownu. Ve výsledku jsem se toho naučil opravdu dost, na konci celého procesu už jsem měl celkem hodně zkušeností a k tomu i zažitou workflow. Mezi tím, co jsem uměl před rokem a co umím teď je přímo propastný rozdíl. Teď můžu s klidným vědomím říct, že tohle EP bylo teprve takové rozehřívací kolo.

2Nine: No, ten čas se definitivně vyplatil 🙂 Z toho, co vím, jsi ale s tvorbou hudby experimentoval už i dřív, není-liž pravda? Pověz našim čtenářům něco víc o období před “Matysem”.

Matys: S elektronickou hudbou jsem si začal v roce 2011, kdy jsme spolu s kamarádem Szymonem založili projekt Bad4you. Hráli jsme všude možně, lili do sebe hektolitry chlastu, poslouchali nonstop 16bit a brutálně jsme si to užívali. Bylo to během našich studií ve Wroclavi a pro mě to bylo skoro jako takové opožděné dětství. Po škole jsme se však museli oba rozhodnout co dál a Szymon nakonec pověsil muziku na hřebík. Během našeho společného působení jsem s hudbou vyloženě experimentoval, hlavní producent byl Szymon, který se vyznal ve všech těch technických věcech okolo a rozuměl mixdownu a sound designu, zatímco já byl spíš ten skladatel. Nakonec jsem se v lednu 2016 sám začal učit základy hudební produkce a – tady mě máte.

2Nine: Dostáváš nápady na hudbu s čistou hlavou, nebo se objevují až po pár pivech či jointech? Vzpomínám si třeba na nahrávací proces Marylina Mansona, kdy se spolu muzikanti zavřeli do zkušebny plné nástrojů, chlastu a drog, celou noc hráli co je zrovna napadlo a druhý den v kocovině posbírali ty dobré nápady, které se jim podařilo během noci zaznamenat.

Matys: Haha, dobrej nápad, to musím taky někdo zkusit. Sám se pořád učím a zkouším různé věci. Čím jsem si ale dost jistý je to, že jakmile na tebe příjde inspirace, musíš ji hned chytit a držet se jí ze všech sil. Na všechno ostatní se v tu chvíli vykašlat a pořádně ji podojit, co to jen jde. Já si třeba nápady na tracky nahrávám v podobě hlasových poznámek do telefonu, většina mých riffů pochází právě odtud. Nejlepší je rozdělit si ten proces skládání hudby na víc částí – jednu technickou v podobě sound designu a mixdownu (ten vždy s čistou hlavou!) a druhou v podobě vlastního skládání (tam už ta hlava čistá být nemusí). Vždy si nějaký čas hraju se sound designem bicích, basovými linkami, leady apod. a po pár dnech, když se konečně dostaví pořádné nápady, to celé poskládám dohromady.

2Nine: Nebudu tě teď otravovat klasickými producentskými otázkami na to v čem skládáš a jaká používáš VSTčka, protože jsem si všimnul, že jsi tohle téma už docela podrobně zodpověděl na své facebookové fan stránce, kde si to všichni případní zájemci můžou přečíst. Pověz mi ale místo toho, máš někoho, ke komu na dnb scéně opravdu vzhlížíš? Někdo, kdo tě inspiruje, někdo, s kým by sis fakt rád potřásl rukou na pódiu?

Matys: June Miller. Je škoda, že se letos rozhodli s hudbou skončit… Jsou to fakt úžasní týpci, i osobně. Taky Malux, ten dělá dost kruté věci a já mám velkou radost, že jsem s ním mohl spolupracovat. Nebo třeba taky váš A-Cray, ten má fakt obrovský talent! Má fakt skvělý nos na to, co je dobré, myslím, že letos bude mít úspěšný rok a doufám, že ten remix jednoho z mých tracků, na kterém asi teď zrovna pracuje, dokončí co nejdřív. V hudbě mám jinak rád “akustický” feeling, nejsem příliš velký fanda různých scifi zvuků, daleko radši se prohrabávám starými samply a nahrávám kytary.

2Nine: A na kom si tak ujíždíš mimo drum and bassovou scénu?

Matys: Mám celkem široký záběr a velkou spoustu oblíbených producentů a skupin. Vyrůstal jsem v prostředí silně ovlivněném hiphopem, breakbeatem, bigbeatem a jim podobným žánrům, počínaje Beastie Boys až k mým navždy nejoblíbenějším The Prodigy. Pak jsem objevil Chemical Brothers, kteří mi otevřeli dveře do světa nejrůznější elektroniky, a já začal objevovat spoustu dalšícho jmen od Massive Attack až po celý roster Ninja Tune. Vše co poslouchám záleží hlavně na konkrétní příležitosti a momentální náladě – k pohodové barbecue s přáteli si třeba rád dám emotivní 4×4 beaty od Roberta Babicze. Když mám pak nějaký čas nazbyt (třeba když někam cestuju), moc rád ho vždy využiju na hledání nových věcí. Pár let zpátky jsem například objevil skupinu Dead Can Dance a jejich hlavního skladatele – Brendana Perryho. Je opravdu výborný hudebník a pro mě dost velká inspirace. Krom toho všeho poslouchám taky spoustu spoustu kytarovek… Šmarja, je toho prostě hrozně moc, co se na mně nějakým způsobem podepsalo.

2Nine: Hezký, ve spoustě z toho bych se sám našel 🙂 Co tvoje budoucí plány? Máš v procesu nějaké nové skladby? Rozjednané nějaké techtle mechtle s labely?

Matys: Právě teď dávám dohromady producenty co mi zremixují moje EPčko a jeden z nich si dám asi sám ve VIP verzi. Krom toho už jsem stihl rozdělat i něco úplně nového. K tomu mám také nového vokalistu a mám v plánu si do některých věcí zazpívat i sám, takže to bude asi ještě dost zajímavé (v což sám doufám). Vypadá to dokonce i na nějaký colab s Trilem – jsme spolu v kontaktu a pevně doufám, že se k tomu dokopeme. Ohledně labelů zatím ještě nemám nic oficiálně potvrzeného, takže to ještě chvíli podržím v tajnosti, ale vypadá to dost slibně.

2Nine: Držím palce a těším se na novinky! Nicméně mám ještě jednu otázku k tvým budoucím plánům – co máš aktuálně naplánováno v partylistu? Kde si tě můžou tví noví i staří fanoušci poslechnout?

Matys: Mám tam toho docela dost, hlavně teda v Polsku. Počínaje 16. dubnem v Lodži (Soda Club), pak 5. května ve Varšavě, 13. května v Katowicích, 27. května v Ratiboři a ještě je toho spousta aktuálně rozjednaná s dalšími promotéry. Rád bych si zahrál i v České Republice 🙂 Tenhle měsíc nejspíš oficiálně vypustím ven všechny termíny i včetně zahraničních vystoupení.

2Nine: No nejradši bych tě sám hned zabookoval, kdybychom s crew dělali neurofunkové mejdany (mrk mrk, promotéři ;). A úplně poslední věc – je něco, co bys chtěl vzkázat lidem, kteří právě čtou tyhle řádky?

Matys: Jo, to by bylo super! 🙂 Řekl bych asi – neškatulkujte muziku za každou cenu, mějte hlavy otevřené a spíš než nad žánry přemýšlejte nad vkusem. A když budete mít chuť na něco ostřejšího co má pořádné koule, jsem tu pro vás!

2Nine: Souhlasím! Tak a to je už je opravdu vše. Díky za interview, ať se Ti daří!

Matys: Já díky!

Odkazy

Matys: Webová stránka / Soundcloud / Facebook Fan Page

Child Of Contempt EP:
Beatport / Junodownload / Digital Tunes / Google Music / Spotify


Matys: I can boldly say that this EP is just warm up (Exclusive Interview – English Version)

Although being a newcomer that just suddenly popped out of the blue, Matys looks like a fresh breeze on the drum and bass scene. His debut EP Child Of Contempt just recently landed in the digital music stores‘ catalogues taking harsh, neurofunk sound for a bumpy ride. And I have been lucky and got the chance to catch up with Matys and ask him a few questions about him and his music.

But for the beginning let’s say a few words about the EP itself. Child Of Contempt is Matys‘ debut EP that came out 10th of March on ION Recordings. It contains five banging, not strictly drum and bass tunes brilliantly combining modern neurofunk sound design with the sound of electric guitars. And those are exactly that secret ingredient giving the EP it’s unique atmosphere and raising it far above vast mass of uniform, soulless neurofunk production suffering from lack of „juice“ and some fresh ideas. Matys himself looks like a quite an interesting guy, so I was glad I could ask him a few questions.

2Nine: Hi man, nice to have a chance to have a few words with you. But in the first row: Congratulations for your new EP! How do you feel a few days after releasing it?

Matys: Hey man! Thanks, I’m feeling great. I was wondering if anyone will actually care about my debut but it turned out I received greater feedback than I expected. The day before premiere I’ve sold out almost all Cds. I’m feeling super stoked because of that and I’m grateful to all the people who supports me. Also it was a great feeling when I finally got my first Cd in my hands and could open it!

2Nine: Gotta say I love it, that electric guitar sound really gets me goin’! It goes really well with those furious neurofunk basslines, I’m a bit surprised more producers don’t use guitars in their tunes. You recorded those yourself?

Matys: Thanks, I’m glad you like it! Answer is- no, I wish I could play guitar, but i can’t. I’ve wrote whole riffs in Kontakt and when I had songs almost ready, I decided to record them live. I’ve asked my friend to do it and explain how should it sound like. We recorded them straight through sound card and then I’ve started to play with sound design using Guitar Rig.

2Nine: Haha, I could have thought of that, Guitar Rig is quite dope, speaking from my own experience :)) But let’s pause the music talk for a brief moment and do what should have been done first – introduce yourself. I have to admit I have never heard of you before I heard your debut EP. So… Who are you? Where do you come from?

Matys: My name is Mateusz Zontek. I’m living in Zabrzeg, small village 50 km from Katowice, Poland. I’ve started Matys project in January, this year.

2Nine:  Is there strong and healthy drum and bass scene, or would you describe it as rather quiet? And what about Poland in general?

Matys: Near the area that I live in there’s plenty of stuff going on – especially in Katowice.

There’s a lot of clubs dedicated to electronic music parties and also few interesting initiatives, such as a producer’s school for beginners organised by Scream Music. So backing to the main question: It’s hard to compare polish dnb scene to yours. The good thing is, I can see progress. We have more and more young producers, event, etc. Also, the city in the very centre of Poland – Łódź, is a polish dnb capital.

I must admit that with my first experience with Czech drum and bass scene I couldn’t believe what I saw. Czech Republic is like heaven for drum and bass community. I’m in a big impress of what you’re doing guys! Also I must admit that I’ve been in Czech a lot of times also as my father makes business with Czech people and we’re huge fan of your culture, your mindset, your way of life.

2Nine: Oh, what a flattering words! 🙂 But back to your EP now. For a guy that kinda just appeared out of nowhere it’s surprisingly good. For how long have you been hiding in the studio to put together something as good as that?

Matys: Too long. I started to produce in January last year. I was lacking of skills at the beginning and got huge problems with getting shit done. Through all that process I was experimenting and learning how to design sound and mix. At the end I’ve acquired experience and develop workflow. It is an enormous difference between my last year’s and nowadays skills. Now I can boldly say that this EP is just warm up.

2Nine: Sounds like that time spent definitely paid off 🙂 Anyway, from what I know, you have been experimenting with making your own electronic music for much longer time, right? Tell our readers something more about times before “Matys”.

Matys: My journey with electronic music started in 2011. I founded Bad4you collective along my friend Szymon. We had a lot of gigs, drinking hectolitres of alcohol, nonstop listening to 16bit and generally had a great time. For me it was like a late childhood.

It was also during our studies in Wrocław. After graduation we had to make some decisions and Szymon has quit. “Experimenting” with making music – that’s  the best word to describe what I was doing during that period of time. Szymon was the main producer, he got all technical knowledge about sound design and mix, I was more of a songwriter. From January 2016 I’ve started to learn about music production fundamentals – and here I am.

2Nine: Do you come up with your track ideas clear-headed or are they more likely to come after a few beers / joints / etc? (I remember reading about Marilyn Manson’s recording process, when the band closed themselves into a room full of instruments, got drunk as fuck, played whatever came into their minds, and then collected the good ideas when sobering up the next day.)

Matys: Haha, good idea. Must try it as well! It depends. I’m still testing things out. What I’m pretty sure about is, when you got inspiration, you must go with it, no matter what. Stop whatever you’re doing at the moment and keep collecting ideas. I record ideas on my voice memos, on my phone. Most of my riffs came from my there. So it’s best to split tasks between technical stuff (sound design, mix- definitely clear-headed) and some actual songwriting (not necessarily clear-headed) . I’m working on drums, basses, leads for certain period of time and after couple days, when some ideas came, I’m finishing tune.

2Nine: Now I won’t annoy you with classic producer faq about DAWs and VSTs as I know that you already addressed that issue in one of the posts on your Facebook fan page, where anybody eager for the answers can find ‘em. But tell me instead, is there anybody you really look up to on the dnb scene? Somebody who inspires you a lot, or maybe some producer you would really like to shake hands with?

Matys: June Miller. And it’s sad that they’re ending career this year… They’re just great guys, also in person. Malux makes sick sounds and I’m really glad that I could work with him. Also your boy – A-cray – has a unique talent. He got that extraordinary awareness of quality shit,

I think he will mess up a lot this year. Hope he’ll get my remix done soon. I’m looking for acousting feeling in tunes, I’m not big fan of messing with Sci-Fi. Instead of that, I prefer searching some old samples and recording guitars.

2Nine: Apart from DNB, what artists / bands do you enjoy?

Matys: I enjoy various diversity of musical spectrum. There’s a lot of producers and bands that I’m huge fan of. I grew up in a beat environment, so starting from Beastie Boys, to my all time favorites The Prodigy, I was starting digging more breakbeat/ bigbeat stuff. It brought me to Chemical Brothers and since that discovery I started to dig for wider electronic music spectrum. From Massive Attack, to all Ninja Tune roster. Every music genre that I listen to depends on occasion. I like to put some Robert Babicz’s emotional 4×4 beats and chill with friends on the barbecue. When I have some spare time (especially on the travel) I love to search for new stuff. Couple years ago I’ve discovered Dead Can Dance band, and their main composer – Brendan Perry. He is great songwriter and a great inspiration for me. Beyond that there’s of course some guitar music. Jeez… There’s so many bands that have an impact on me!

2Nine: I could easily identify with a lot of those myself. What about your future plans? Any new tunes in the making? Any ongoing label deals?

Matys: Right now I’m putting together people for my Remix EP and probably one my VIP track is on the way. I’ve already started to work on new tunes. Got new vocalist and also

I will put some my vocals on the tracks, so it might be interesting – which I hope for! Also There’re probably some collabs with Trilo on the way. We’re staying in touch and I hope it will happen. Speaking about labels: there’s nothing confirmed yet, so I don’t want to uncover any part of the mystery, but it looks promising.

2Nine: Fingers crossed, I’m looking forward to hear any news 😉 One more question about your future plans – are there some upcoming gigs, where your fans could catch you behind the mix?

Matys: Yeah, there will be plenty of them in Poland. Starting from 16th April – Łódź (Soda club), then: 5th May Warsaw, 13th May Katowice, 27th May Racibórz. There’s a lot of plans with promoters going on. Probably this month I will announce Tour dates, including abroad gigs. For more detailed info check my fanpage: facebook.com/matysmusic. Also I would love to play in Czech!

2Nine: I would book you straight away, if I was throwing neurofunk parties (blink blink, promoters). The last thing – is there anything you wanna say to those dnb heads reading these lines? If so, now it’s the right time!

Matys: Haha, would be nice!

The last thing – Don’t categorize music to much. Stay open minded. Rather than genre, think about the taste. If you’re looking for some serious aggressive shit – I am the one who delivers it!

2Nine: Well I guess that’s it! Thanks for the interview and keep it up, man!

Matys: Thanks man, my pleasure!

Links

Matys: Website / Soundcloud / Facebook Fan Page

Child Of Contempt EP:
Beatport / Junodownload / Digital Tunes / Google Music / Spotify

2Nine působí na drumandbassové scéně aktivně od roku 2008. Krom DJingu se v rámci scény věnuje také grafice, psaní a experimentům s produkcí. Po smrti serveru drumandbass.cz, pro který dříve psal, založil one man show DNBlog.cz.