Au moje uši! Aneb zrůdnosti z Beatportu, 1. díl

Nejnavštěvovanější eshop s digitální hudbou Beatport je mezi DJs nechvalně známý hned po několika stránkách. Pomineme-li naprosto nuzný podíl, který jde z ceny tracku jeho autorovi, jedním z často vysmívaných problémů Beatportu je prakticky neexistující kontrola kvality věcí, které tam vycházejí. A tak člověk při prohledávání novinek často narazí na podivnosti, které nikdy neměly spatřit světlo světa.

Varování – následující obsah není pro slabé povahy. V lepším případě může způsobit krvácení z uší, v tom horším celoživotní trauma. Máte-li tedy koule (a jistou dávku hudebního snobismu), čtěte dál.

Premiérové místečko v téhle rubrice plné hejtu zaujalo poměrně obsáhlé album Night Walk od producenta s poeticky nemravným jménem James Cummins. Při poslechnu prvního tracku by se mohlo zdát, že se Beatport opět trochu spletl při třídění subžánrů, ale v popisu alba hrdě stojí: „Experimental drum n‘ bass music from James Cummins.“

OK then – tenhle release zcela jistě posunuje hranice žánru, a to takovým způsobem, že by koukal i Aphex Twin. Chaoticky rozházené bicí samply útočí na uši posluchače s kadencí porouchaného minigunu a mezi nimi se schovávají porůznu nasázené synťáky, které při hodinách hudební nauky zcela jistě nedávaly pozor. Kompozice dostává těžce na prdel a při delším poslechu se člověku může začít dělat lehce špatně od žaludku. Těžko říct, s čím vším ještě James Cummins při tvorbě tohoto mistrovského shitu experimentoval, rozhodně to ale mělo pořádné grády.

Druhým dnešním úlovkem je výtečník s pseudonymem Skystep a jeho album Future Land. Pokud jste někdy zkoušeli vyprodukovat vlastní track, vzpomeňte si úplně na tu první hrůzu, který jste kdy dokončili, a máte poměrně slušnou představu o tom, co můžete čekat od Future Landu. A pokud ne, zkuste si představit primitivní beat, do kterého jsou náhodně rozházené samply všeho druhu, jenž působí tak trochu jako kdyby je za sebe skládal spíš počítačový algoritmus.

Polehčující okolností se po prozkoumání autorova soundcloudu ukázal být jeho věk, jenž činí pouhopouhých 14 let. Svým způsobem je vlastně super mít venku v takovéhle věku první album, ale to bohužel nemění nic na tom, že je to sračka ultimátního kalibru. Nezbývá než Skystepovi popřát štěstí v budoucí tvorbě a doufat, že příště už to bude něco, co v člověku nevyvolá akutní myšlenky na sebevraždu.

2Nine působí na drumandbassové scéně aktivně od roku 2008. Krom DJingu se v rámci scény věnuje také grafice, psaní a experimentům s produkcí. Po smrti serveru drumandbass.cz, pro který dříve psal, založil one man show DNBlog.cz.